Čo je to airsoft

Airsoft (ojedinele softair) je hra v teréne, ktorá sa hrá so špeciálnymi airsoftovými zbraňami (ASG, airsoft gun, airsoftka), čo sú imitácie zbraní strieľajúce plastové guľky. Airsoft je aj skrátený názov pre airsoftovú zbraň. Pre imitáciu boja sa používajú bojové schémy napr. capture-the-flag, deathmatch, team deatmatch), ktoré môžu zahŕňať aj hru v budovách CQB (Close Quarter Battle).

Rozdiel oproti paontballu je v tom, že sa nestrieľa muníciu obsahujúcou farbu, ale plastovými guličkami kalibru 6 - 8 mm, s hmotnosťou okolo 0,2g až 0,25g (vo veľmi presných odstreľovačských airsoftových zbraniach sa používa aj strelivo s hmotnosťou 0,3g a 0,43g) pričom úsťova rýchlosť airsoftových zbraní sa pohybuje v rozmedzí od 60 do 150 m/s. Na rozdiel od paintballu, airsoft sa hrá s presnými replikami skutočných zbraní, ktoré sa na originál podobajú nielen vzhľadom, ale aj hmotnosťou.

 

 

Airsoftové zbrane

Airsoftové zbrane sa rozlišujú na tri základné skupiny.

 

Manuálne airsoftové zbrane (manuály)

Patria k najdostupnejším a najlacnejším airsoftovým zbraniam. Z toho však vyplýva aj relatívne nižšia precíznosť spracovania, menej funkčných dielov, ale i menšia razancia a dostrel. Veľkou výhodou manuálnych zbraní je ich nenáročnosť na údržbu a takmer nulové náklady spojené s používaním (munícia). U manuálnych zbraní je nutné pred každým výstrelom zbraň natiahnuť (natiahnuť pružinu poháňajúcu vzduchový piest). K dispozícii sú krátke aj dlhé zbrane. Ich cena sa pohybuje okolo 7-33 € (krátke), 33 -100 € (dlhé). Využiteľný dostrel týchto zbraní je okolo 15 m, reálne až 20 - 30 m, ale na túto vzdialenosť majú zbrane už príliš výraznú balistickú krivku. Energia strely je v priemere 0,3 – 0,4 J. Kvalita spracovania i spoľahlivosť závisí od výrobcu, v tejto oblasti sú najčastejšími zástupcami firmy Tokyo Marui - TM a Unicorn Hobby Corporation – UHC. Najobľúbenejšími modelmi sú pištole Glock 17, Heckler & Koch USP, Beretta 92F, CZ 75 a Desert Eagle, z dlhých manuálov sú to Heckler & Koch MP5 A3 a slávny Colt M16. Medzi ďalšie obľúbené manuálne zbrane patrí aj Taurus 24/7, ktorý je cenený hlavne pre vynikajúci pomer cena/kvalita/spracovanie. Manuály stále patria k najrozšírenejším airsoftovým zbraniam aj na Slovensku a používajú ich hlavne začiatočníci; pokročilí ako záložné/sekundárne zbrane.

 

Plynové airsoftové zbrane (plynovky)

Plynovky sú poháňané stlačeným plynom (napr. Green Gas HFC134a alebo CO2), ktorý sa plní podobným spôsobom, ako plyn do zapaľovača – cez ventil do zásobníka. Delia sa na blowbackové a neblowbackové - systém blowback zabezpečuje spätný chod záveru zbrane (tzv. kopanie zbrane) a zároveň automatické nabíjanie zbrane po každom výstrele – zbraň sa teda nemusí naťahovať pred každým výstrelom. Zbrane bez systému blowback majú jednoduchší mechanizmus, pevný záver a ‘nekopú’. Tu sa odráža i cena – sú priemerne o polovicu lacnejšie: okolo 100 – 140 €, cena za blowbackové zbrane sa pohybuje od 140 do 260 €. Pri systéme blowback je časť plynu odvedená na spätný chod záveru, preto aj celková spotreba plynu je približne dvojnásobná oproti zbraniam bez blowbacku.

Realistickosť zbraní s blowbackom je azda najvernejšia a najviac sa blíži zážitku zo streľby zo skutočnej zbrane. Pre zbrane s kovovými mechanizmami je možné použiť aj výkonnejší plyn HFC22. Využiteľný dostrel plynoviek je 20 - 30 m, výhodou je možnosť korekcie výsledku ďalším výstrelom. Energia strely je 0,7 – 0,9 J.

K najkvalitnejším patria zbrane od firiem Tokyo Marui a KSC, medzi najfrekventovanejšie modely Tokyo Marui Beretta 92F, či Tactical Master a KSC Glock 18c, ktorý je dokonca vybavený prepínačom na plnoautomatickú streľbu. Samostatnou kapitolou sú plynové revolvery.

 

Elektrické airsoftové zbrane (AEG)

Jedná sa o prevažne dlhé útočné zbrane, poháňané zväčša vstavaným akumulátorom (modelárske NiMH, 1,2V) a elektromotorom, so zásobníkmi až do tisícov kusov streliva, vysokou kadenciou (okolo 800 rán za minútu), veľkou razanciou, presnosťou a dostrelom. Vysoká upgradovateľnosť (modifikovateľnosť) je prísľubom zvýšenia dostrelu, presnosti a razancie. Na trhu sú k dispozícii aj krátke AEG (H&K Glock 18C), ktoré síce nedosahujú parametre dlhých AEG, avšak postupne nahrádzajú plynové zbrane. Niektoré majú tzv. electric blowback – simulujú spätný pohyb záveru, ale bez ‘kopnutia’. Využiteľný dostrel je cez 50 m, niektoré po upgrade aj cez 80 m. Energia strely (neupgradnutých) zbraní sa pohybuje na úrovni plynoviek – okolo 0,7 J. Najväčším výrobcom AEG dovážaných na náš trh je firma Tokyo Marui, ktorá má vo svojom portfóliu množstvo samopalov, útočných i ostreľovacích pušiek – série M16, H&K MP5, G3, FA-MAS, AK47, Steyr, Sig a ďalšie. Najvýraznejšou výhodou elektrických airsoftových zbraní sú nízke náklady a nároky na údržbu, ako aj možnosť používania aj pri nízkych teplotách (plynové zbrane sú nepoužiteľné).

 

Značky zbraní

Podľa značiek sa zbrane pre airsoft delia na dve skupiny:

  • Zbrane vyrábané firmami Tokyo Marui, Clasic Army, Tanaka, Systema, Maruzen, UHC, CyberGun
  • Zbrane čínskeho charakteru ako Double Eagle (DE), CYMA, JG, D|Boys, ACM, Well

Rozdiely medzi týmito skupinami sú hlavne v ich cene. Po stránke kvality však už dávno neplatí, že čínske zbrane sa nevyrovnajú zbraniam od firiem ako napr. TM.

 

Výstroj

Charakteristika výstroja rozdeľuje hráčov na tri rôzne typy:

  • začínajúci alebo rekreační hráči - hráči tohoto typu majú klasické "voľnočasové" oblečenie bez výrazných doplnkov.
  • pravidelní hráči - okrem vojenských maskáčových uniforiem vlastnia rôzne doplnky ako taktické vesty, ochranu kolien, rukavice, prilby, nosné systémy a podobne
  • hráči kopírujúci konkrétne silové jednotky, prípadne hrajúci tzv. Military AS - ich výstroj je do posledných detailov totožná s jednotkou, ktorú napodobňujú a to aj v rámci svojho teamu, ktorý reprezentujú (t.j. všetci v teame majú rovnaké uniformy, taktické vesty, zbrane a pod.).

Možnosti výstroje sú v dnešnej dobe takmer neobmedzené a je iba otázkou financií. Vo všeobenosti sa dá povedať, že základným výstrojom hráča AS je:

  • uniforma umožňujúca maskovanie v teréne (maskáče),
  • vhodná obuv (najčastejšie vojenské kanady),
  • taktická vesta alebo nosný systém (na zásobníky, dymovnice, strelivo, vysielačku, pitie, jedlo...),
  • pokrývka hlavy (kukla, booniehat, prilba, maska...), vysielačka s headsetom.

 

Ochrana

Každý hráč musí mať špeciálne krytie očí. Či už okuliarmy alebo maskou, ktorá kryje celú tvár. Pri okuliaroch je extrémne dôležité aby sa nerosili. Tu sa dokonale osvedčili tuhé plexiskolé pracovné okuliare, ktoré nechajú vzduch zvislo prúdiť ale oči sú perfektne chránené. Sú lacnejšie a lepšie ako drahá maska na paintball.

Potrebné je pevné oblečenie, kvalitné nohavice, vesta, chrániče a prilba. Na rozdiel od paintballu by nemalo byť príliš hrubé, aby hráč cítil zásah.

 

Základné pravidlá

  • Zasiahnutý hráč zreteľne zakričí "Mám" (prípadne iné dohodnuté slovo) a opustí bojisko so zbraňou nad hlavou, alebo zbraňou spustenou a zdvihnutou rukou.
  • Každý zásah (do ktorejkoľvek časti tela, oblečenia, výstroje) je smrtelný.
  • Ak sa hráča nepriateľ dotkne rukou, hráč je mŕtvy - tzv. staber, alebo KnifeKill.

 

Všeobecné pravidlá airsoftu

  • Na Slovensku je podľa zákona povolené vlastniť AS zbraň osobe nad 18 rokov, osoba vo veku 15 až 18 je oprávnená s AS zbraňou manipulovať pod dohľadom osoby plnoletej (hra pod 15 rokov je nelegálna).
  • Porušenie bezpečnostných pravidiel sa rieši napomenutím alebo vykázaním hráča z hry.
  • Každý hráč sa zúčastňuje na akcii na svoje vlastné nebezpečie a zodpovedá za svoje konanie.
  • Každý hráč je povinný starať sa o ochranu svojho zraku počas celej akcie. Nosenie ochrany očí je povinné počas trvania hry v celom hracom priestore (vrátane respawnu). Odporúčané je nosenie okuliarov či masky počas celej doby trvania akcie (aj mimo hracej zóny počas trvania akcie).
  • Na zhromaždisku hráčov (aj respawne) musí byť každá zbraň zaistená aj keď nemá zásobník.
  • Prísny zákaz akejkoľvek streľby na zhromaždisku a respawne. Streľba je povolená len na hrisku v hracom čase a testovacom priestore na to určenom.
  • Je povolené používať len airsoftové zbrane. Iné zbrane a prostriedky sebaobrany, je prísne zakázané nosiť, používať a prezentovať. Výnimkou sú nože, ktoré však smú byť použité len na úkony nesúvisiace so samotnou hrou.
  • Použitie pyrotechniky je špecifikované vždy pre každú akciu zvlášť. Pokiaľ tomu tak nie je, jej použitie nie je dovolené.
  • Akýkoľvek fyzický útok na inú osobu počas AS akcie bez ohľadu na jeho dôvod (s výnimkou nutnej obrany) sa trestá definitívnym vylúčením z komunity AS hráčov - z čoho vyplýva zákaz zúčastňovať sa AS akcií.
  • Testovanie zbraní je povolené len na vyhradenom priestore a streľba či mierenie je možné len určeným smerom.
  • V testovacom priestore musí mať každá osoba nasadenú spoľahlivú ochranu očí.
  • Hráč je povinný priznať zásah. Zásah odrazeným BB sa neráta ako zásah.
  • Strelec môže upozorniť hráča na zásah, ale nesmie vyžadovať jeho vyradenie.
  • Zásah do ľubovoľnej časti hráčovho tela alebo jeho výstroje (ktorú ma v momente zásahu na sebe) je považovaný za zásah, ktorý vyraďuje hráča.
  • Hráč po zásahu je povinný ihneď ohlásiť status vyradenia dostatočne hlasným hlásením - „mám“ a zodvihnutím zbrane, alebo ruky nad hlavu.
  • Zasiahnutý hráč je povinný sa čo najrýchlejšie viditeľne označiť:
    • nesením zbrane nad hlavou
    • sklonenou alebo zavesenou zbraňou a zdvihnutou rukou.
  • Neoznačený hráč sa považuje za živého.
  • Vyradený hráč sa musí správať tak, aby svojou prítomnosťou v čo najmenšej možnej miere ovplyvňoval priebeh hry po dobu, ktorú nehrá (prísny zákaz strieľať a hlučne sa správať - vrátane zóny vyradených hráčov)
  • Vyradený hráč nijako aktívne nekomunikuje a neposkytuje informácie okrem informácií o svojom statuse vyradeného hráča, podľa možnosti sa okamžite presunie do zóny vyradených hráčov, jednoznačne dávajúc najavo svoj status nehrajúceho.
  • Vyradený hráč musí sám zabezpečiť, aby nebol nijako zneužitý v hre (napr. na krytie…).
  • Ak zotrvanie vyradeného hráča na súčasnom mieste môže nepriaznivo ovplyvniť hru, musí sa sám premiestniť na miesto, kde hru neovplyvňuje.
  • Pred zapojením musí hráč jednoznačne dať najavo hráčom v blízkom okolí zmenu statusu.
  • Pri vystupovaní zo zóny vyradených hráčov nevstupujte do hracej zóny smerom k bojom, pokiaľ tieto prebiehajú v tesnej blízkosti respawnu.
  • Zásah od spoluhráča sa ráta ako normálny zásah.
  • Za zásah sa počíta aj dotyk zbraňou, rukou a zvolanie „máš“ zo vzdialenosti menšej ako 2 metre ak protihráč útočníka nevidí, predpoklad zásahu je 100% a je riziko zranenia.

Airsoft sa hrá na česť - simuluje reálny boj a každý zásah, aj ten ktorý strelec nevidel, by mal trafený uznať.

Hráč je povinný po zasiahnutí zakričať „mám“, alebo „dostal som to“. V prípade, že útočník si je 100 % vedomý toho, že zasiahol protivníka a ten druhý si to neprizná, môže zakričať „dostal si to“ alebo „si mŕtvy“. Pokiaľ si to nechce priznať aj po vyzvaní, bude diskvalifikovaný z hry.

Zásah je právoplatný, keď sa guľka dotkne časti hráčovho tela (aj vlasy a oblečenie). V takom prípade je hráč mŕtvy. Ak sa guľka dotkne zbrane, tá sa nestáva nefunkčnou. Keď je hráč „mŕtvy“, zdvihne ruku v ktorej držal zbraň a dá si ju nad hlavu. V takomto postoji kráča na respawn, kde počká vopred dohodnutý časový úsek a potom sa znova vracia do hry. Hráči nemôžu mŕtveho hráča používať ako štít ani sa zaňho schovávať.

Samozrejme každá akcia ma individuálne pravidlá. Na niektorých sa hrá tak, že každý tím má medika, ktorý môže okamžite uzdraviť spoluhráča ale iba 3 krát. Po 4. zasiahnutí hráč „zbalí kufre“ a poberie sa na respawn. Pravidlá na hru s medikom sa rôznia, vo všeobecnosti sa však hráč ošetruje tak, že k nemu medik príde (zasiahnutý sa nesmie hýbať), obviaže ho viditeľne bielym obväzom (látkou), zotrvá pri ňom minimálne 1 minútu a po uplynutí tejto doby sa z raneného stáva plnohodnotný hráč (s menším počtom životov).

Hra môže mať taktiež odlišný dej. Buď sa hrá tzv. capture-the-flag, čo znamená preniknúť do nepriateľského tábora a zmocniť sa nejakého predmetu, najčastejšie vlajky, alebo klasický death match alebo team death match, kde je úlohou len „vyzabíjať“ sa navzájom. Alebo sa hrá tak, že jeden tým má „bombu“ a tú musí položiť. Samozrejme druhý tým mu v tom musí zabrániť.

 

Taktika

Základom airsoftu je taktika.

 

Úvod

Airsoft je (adrenalínový) šport simulujúci bojové situácie. Zároveň ide o tréning taktiky, tímovej akcie až po prežitie v boji. Princípom je airsoft veľmi podobný paintballu, rozdiel je však viditeľný najmä pri používaných zbraniach a munícii. Tu je najzrejmejší rozdiel medzi paintballom a airsoftom - zatiaľčo zásah v paintballe je neodškriepiteľný, pretože zasiahnutý je označkovaný farbou, u airsoftu je to otázka ‘priznania’ viac či menej bolestivého zásahu, otázka Fair Play.

 

V budove

Stavba na hranie airsoftu by mala byť opustená a bez zvedavcov, ktorí nemajú ochranné okuliare. V budovách a malých priestoroch sa najlepšie hrá s malými zbraňami, manuálne sa tu uplatnia lepšie ako napríklad v lese. K hre v budove sa viaže ešte jedna dôležitá vec - sila zbrane. Sila Zbrane sa vyjadruje rôznymi hodnotami - najčastejšie ako rýchlosť vystreleného projektilu v: FPS (feet per second - stôp za sekundu), metroch za sekundu (m/s), alebo silou: stuny (jednoduché číslo, napr. 120), menej často energiou projektilu v Jauloch.

 

Kemper

V budove veľa hráčov uprednostňuje hru typu tzv. kemper (od anglického camping - kempovať) čiže sedieť a čakať kým niekto nepríde a toho potom zastreliť. Hra tohto typu môže byť niekedy veľmi zdĺhavá. Kempuje sa väčšinou na zle prístupných miestach s dobrým výhľadom. Je dôležité uvedomiť si rozdiel medzi kempovaním a obsadením strategickej pozície, nakoľko kemperi väčšinou kempuju samostatne a na ľubovoľnom "zákernom" mieste. Najúčinnejšia obrana prosti kemperom su granáty, alebo Rush-Attack (vtrhnutie viacerých útočníkov a vyčistenie priestoru, pričom straty su prípustné). Môže sa stať, že keď kempujú všetci, tak sa hra ocitne na mŕtvom bode.

Je dobrý na obranu. Ale keď obranca bráni veľkú a neprehľadnú budovu (pomerne častý prípad) nie je problém ani pre útočnika sa infiltrovať a robiť to isté.

 

Frontálny útok

Keď je dosť hráčov, tak sa volí frontálny útok. Ten by sa mal koordinovať vysielačkami; vtedy sa kamperi dajú napadnúť súčasne z dvoch strán.

 

Boj za pohybu

Je takisto možnou taktikou, i keď bez granátov je útočník v nevýhode. Malé pohyblivé skupinky útočníkov však dokážu byť často prekvapujúco účinné.

Vyhľadávanie

Kontakt

Airsoft-team-omega